Romantisch Hoi An

16 augustus 2016 - Hoi An, Vietnam

Vanuit Hué vertrokken we ‪dinsdagochtend‬ met de brommer naar Hoi An. Eigenlijk hadden we een plekje in de slaapbus maar door onze slechte ervaringen en doordat we gehoord hadden dat de route naar hoi an vanuit Hue erg mooi was, hadden we besloten met de brommer te gaan. Het was 150km van Hue naar hoi an via een prachtige kustlijn, door authentieke dorpjes, over een snelweg en uiteindelijk via de Hai Van Pas. Het was een beetje bewolkt en met een karige kaart was het af en toe lastig om de weg te vinden. Gelukkig hadden we een offline kaart van Google maps gedownload en vonden we zo de juiste weg. Vlak voor Da Nang nog even gestopt om te lunchen en onze billen wat rust te geven. Want om eerlijk te zijn konden we niet meer lekker zitten na 6 uur op een brommertje. Het is hier trouwens heel normaal dat er non-stop getoeterd wordt en dat iedereen z'n eigen voorrang neemt op de weg. De officiële regel luidt ook dat grotere voertuigen voorrang hebben op kleinere voertuigen, waardoor het constant oppassen is voor vrachtverkeer en bussen. Na 7 uur rijden op ons scootertje kwamen we aan bij onze Jolie Villa Homestay. Daar werden we heel lief ontvangen, kregen we een glaasje verse jus d'orange, een kamerupgrade en werden we voorzien van alle informatie die we nodig hadden om de stad te verkennen.

De receptioniste vertelde ons dat we geluk hadden, want het was die avond feest in Hoi An. Het was volle maan in de 7e maand van het jaar en was het Full moonfestival en het lichtjesfeest. In het donker kwamen we voor het eerst aan in het schattig verlichtte Hoi An. Hier was het DRUK!! overal mensen, veel locals en in het water dreven overal lampionnen. Het was echt heel leuk met live muziek en allerlei kraampjes. Zeer speciaal om zo in een stad aan te komen. We aten localfood en daarna besloten we nog een drankje te doen bovenop Chef! Dit werd ons lievelingsplekje van Hoi An. Een rooftop restaurantje met rode lampionnetjes in een boom en een prachtig uitzicht over de stad.

De volgende dag was het tijd voor onze tailor-dag. We hadden van te voren al precies bedacht wat we wilden hebben. Wisse een maatpak en Anoek een jumpsuit. Nu was het nog een kunst om de juiste prijs kwaliteit te vinden. Met ongeveer 400 tailors in Hoi An is dat moeilijk.. We kregen 3 namen aangeraden van onze homestay en begonnen bij de eerste; Kimmy. We wilden eigenlijk de 3 zaken met elkaar vergelijken maar we zaten er direct goed aan vast. Uiteindelijk niet erg want we hadden er een goed gevoel bij. Het waren vriendelijke dames, we werden van top tot teen opgemeten en we kregen netjes allebei een flesje water. Wisse kon niet kiezen tussen een blauw of een grijs pak, dus werden het maar twee pakken. Want voor deze prijs hoef je eigenlijk ook niet moeilijk te doen. Anoek had ook al goed bedacht wat ze wilde, namelijk een nette jumpsuit. De ontwerpster zag het ook direct zitten om het te maken, maar er moest nog wel veel uitgezocht worden. Ze zag er heel bedreven uit en kwam direct met goede ideeën, dit kon alleen maar mooi worden. Nu konden ze aan de slag met onze kleding en wij werden  anderhalve dag later weer verwacht voor de eerste fitting. Na de tailor was het tijd voor de tassenshop. Anoek wilde nog een mooie leren tas hebben en als afstudeercadeautje krijgt wisse een mooie leren aktetas.  Dit ging helemaal snel; we gaven onze voorkeuren en het zou dezelfde avond al klaar zijn!

Om Hoi An een beetje samen te vatten bestaat het eigenlijk vooral uit souvenierwinkels, tailors, tailors, barretjes, restaurantjes en koffietentjes. Daarnaar heeft het ook een prachtig strand. Voor ons prima om dus een paar dagen rustig te vertoeven en te genieten van het laatste deel van Vietnam.

In de middag deden we een rondje centrum waarbij de bekende Japanse brug niet mocht ontbreken en waar we de verschillende, verscholen tempels hebben bekeken.

In de avond gingen we luxe uit eten waar we alle specialiteiten van Hoi An konden proberen. Vooral de Cao Lau, White Rose en de Banh Xheo zijn beroemd. Hier stootte Anoek haar glas drinken over haar nieuwe tas en was ze wat verdrietig, want nu zat er een kleine vlek in. Terug bij de winkel was de vrouw heel lief en kon ze voor 100000 dong een nieuw deel aan de tas maken, Anoek weer gelukkig. Om de avond nog verder af te sluiten hebben we nog een lekkere cocktail aan het water gedaan. Ook daar staat Hoi An toch wel om beroemd.

De volgende dag stond in het teken van waarschijnlijk de lievelingsactiviteit van Wisse, de Vietnamese kookcursus. Helaas begon deze pas in de middag, dus we moesten eerst de ochtend nog even doorkomen. Na eerst lekker uitgeslapen te hebben gingen we in het centrum een lekker bakkje koffie drinken en chillen. Na een lunch van heerlijke mango's gingen we terug naar onze homestay, want daar werden we opgehaald voor onze kookcursus. Samen met Nhi, onze tourguide voor de kookcursus, stapten we in de taxi naar de markt. Samen met nog een taiwanees begonnen we onze cursus op een traditionele markt en gingen we de ingrediënten voor de dag uitzoeken en kopen. We kregen uitleg welke groenten, kruiden en zeevruchten we allemaal gingen kopen. Met name de garnalen zagen er heel goed en vooral groot uit. Na het boodschappen doen op de markt gingen we met de taxi door naar een klein haventje, waar we opstapten op een kleine kokosnootboot. Dit was een klein rond mandje waar we met zijn tweeën en een local maar net inpasten. Wisse moest zelfs helpen meeroeien en Anoek moest af en toe even vissen op kleine krabbetjes. Na een half uur kwamen we aan in een local village waar we de kookcursus zouden krijgen in een traditioneel huis op bamboe palen. Hier werden we vrolijk begroet door de oma van onze tourguide, zij was de chef van de dag en zou de cursus leidde. Ze kon zelf geen Engels, dus Nhi vertaalde alles voor ons. Ze waren er goed op ingespeeld en hadden constant allerlei grapjes klaar, erg leuk. Het eerste gerechtje dat we gingen maken, waren de verse spring rolls met garnalen. Het tweede gerecht was de authentieke Banh Xheo, een pannekoek van rijstmelk met garnalen en varkensvlees gerold in een rijstpapier en gevuld met sla en kruiden. Het derde gerecht was een rijstnoodle met garnalen, paksoi en knoflook soja saus. Het laatste gerecht dat we maakten was barbequed pork met eiernoodles. Met deze heerlijke gerechten hebben we onze kookkennis weer verder kunnen uitbreiden en zullen we jullie misschien wel een keer verblijden. In de avond was het tijd om ons favoriete plekje in Vietnam te bezoeken, Chef.

De volgende zou bestaan uit een lekkere stranddag en onze eerste fitting. In de ochtend lekker op de versleten fietsen van de homestay richting het strand. Eenmaal daar aangekomen werden we zowat aangevallen door alle vrouwen en mannen die wilde dat wij de fiets parkeerden voor geld of een fles water. Na enig overleg konden we bij een man die vriendelijker en minder opdringerig was dan de rest voor een fles water (10 000 VND = 0,40 euro) onze fietsen stallen. Daarna heerlijk vertoeven op het strand waar we lekker kinderlijk met de hoge golven gingen mee zwemmen en onze huid een kleurtje gingen geven. In de middag heerlijk middageten en plotseling zag wisse twee bekende gezichten. Twee jongens die ook bij Gyas zitten. Dus we spraken af elkaar in de avond op te zoeken en een biertje te drinken. Wij gingen op naar kimmy's voor onze eerste fitting. Toen we daar aankwamen kregen we heel netjes allebei weer een flesje water en konden we naar boven. Wisse was eerst aan de beurt. Het zat al best wel goed; maar het is natuurlijk maatwerk. Dus met krijt kwamen er strepen op het pak waar er nog wat cm af moesten. Je geeft je voorkeuren op en af en toe geven zij zelf ook een mening over hoe de kleding zit. Daarna was Anoek aan de beurt. Dat was nog niet helemaal hoe het moest. Het was veeeeels te groot en het leek verreweg van het model wat ik wilde dat het was. Omdat Anoek een eigen ontwerp had meegenomen en wisse een maatpak had, die ze daar elke dag maken was dat wat makkelijker en meer routinewerk. De volgende dag konden we alweer terug komen voor de 2e en laatste fitting! Spannend! In de avond gingen we heerlijk uiteten bij Chef en daarna was het tijd voor biertjes. ‪Om 00:15‬ was het echt tijd om naar huis te gaan want de receptioniste moest op ons wachten om alles af te sluiten. Een beetje bezwaard voel je je dan wel.. Maat wat een topdag!

De fietstour die we wilden doen deze ochtend was helaas al vol, maar daardoor kon Wisse wel lekker even wat uitslapen. Pas in de middag hadden we weer een afspraak bij onze tailor. Na het ontbijt gingen we met de fiets nog even snel naar het strand om te genieten van de zon en de zee. Tussen het passen door in de middag konden we dan wel zelf de fietstocht maken, die de recepioniste ons had uitgelegd. Na de tweede fitting van onze kleding was het alleen zo heet, 38 graden met een warmteindex van wel 44 graden! Dat werd dus geen fietsen meer, maar gewoon een lekker drankje doen ergens. Gelukkig zit Hoi An vol met leuke plekjes om iets te drinken en vermaakten we ons prima tot de laatste fitting. We waren heel erg benieuwd wat er van onze kleding geworden was. Maar het kon niet beter, alles zat perfect en was heel mooi afgewerkt. Samen met onze mooie kleding konden we nu gaan kijken hoe we dit terug naar Nederland gingen krijgen. We hadden hier al over nagedacht en hadden een kofferwinkeltje gezien. Omdat we samen maar één stuk handbagage meehadden, konden we nog een handbagagekoffer kopen, waar we alle extra spullen in konden doen. Een mooie rolkoffer afgedongen naar €25,-. 'S avonds werd het tijd om maar weer eens lokaal te eten en voor de laatste keer een drankje te doen op ons favoriete dakterras.

De laatste dag in Hoi An en Vietnam wilden we afsluiten met een lekker dagje strand. Bij Hoi An zitten twee stranden en het strand het meest ver weg, moest het mooiste zijn. Wij op onze fietsjes dus die kant op en inderdaad genieten van een prachtig palmbomenstrand. Helaas was de zee hier wat minder spectaculair, dus hebben we met name wat liggen bronzen en chillen. Rond het middaguur waren we er wel klaar mee en gingen we lunchen bij het andere strand, want daar kon je lekker eten. Na de lunch hadden we nog wel even zin om in de zee te stappen. Maar na een uur begon het weer (later dan verwacht) om te slaan. Snel op de fiets stappen en richting Hoi An. Hier konden we net op tijd schuilen bij een koffietentje voor een flinke stortbui met wat onweer. Inmiddels was het ook alweer tijd om wat te eten, want ‪om 19:00 uur‬ werden we met een privé auto opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden. We zouden bij onze homestay opgehaald worden en daar hadden we dus nog even de tijd om wat te kletsen met onze favoriete receptioniste (een meid ongeveer net zo lekker gek als Anoek). Daarnaast waren de kinderen van de eigenaar van de homestay ook aanwezig en hebben we met ze een paar potjes kaarten gespeeld. Stipt ‪om 19:00 uur‬ stond onze auto klaar en werden we door de hele familie en de receptioniste uitgezwaaid. In de auto naar het vliegveld van Danang verbaasden we ons over de rijstijl van de chauffeur, deze reed namelijk eens een keer normaal. Geen getoeter, normale snelheid en een hele fijne rit. We kwamen mooi op tijd aan op het vliegveld en konden direct inchecken met al onze spullen. Voor ons bij de paspoortcontrole wisten we niet goed waar we heen moesten, maar was er gelukkig een lieve Vietnamees gezin die ons hielp. Dit gezin stond op het moment om te emigreren naar Amerika en stond afscheid te nemen van hun familie. Met tranen in haar ogen was ze zelfs bereid om ons nog te helpen, echt een lief gezin. Na de paspoortcontrole moesten we nog wel even wachten om te boarden en het was al bijna middernacht. We begonnen al redelijk moe te worden en toen hoorden we natuurlijk ook nog dat ons vliegtuig vertraagd was. In plaats van ‪00:30‬ zouden we nu ‪01:30‬ aankomen, dat wordt weer een lange nacht. Maar uiteindelijk hebben we het gered en kwamen we aan op het vliegveld in Bangkok. De volgende keer onze avonturen uit het tempelachtige Bangkok, wordt vervolgd :).

1. Erik Friskes:
    23 augustus 2016
    Wat een lap tekst. Ik kan niet wachten totdat ik jullie in die maatpakken kan bewonderen. Als ik snel lees bestaat jullie reis wel uit eten, drinken, eten, drinken en veel op een scouter zitten. Fraaie foto's overigens. Geniet nog ff in Bangkok en tot donderdag. Heel veel kusjes.
  2. Lisabel:
    23 augustus 2016
    Wat bijzonder om met een scooter de tocht te rijden.
    En hoe mooi en romantisch hebben jullie het gehad in Hoi an. Dat valt echt af te lezen in het verhaal. Lekker eten, chillen en easy an!
    Ik ben erg benieuwd naar jullie nieuwe outfit.
    Wat betreft het eten komen jullie niets te kort :). Gezien de
    prachtige foto's genieten jullie volop! Het einde is bijna in zicht en zullen jullie het prachtige continent waar de vriendelijke mensen zijn die lief en behulpzaam zijn, verlaten. De laatste dagen in Bangkok is zelfs voor de tweede keer prachtig zijn.
    Tot heel snel. ❤️ Hou van jullie. Liefs en dikke knuffels
  3. Lianne:
    24 augustus 2016
    Wat een belevenissen en iedere keer weer leuk om te lezen. Ik lees ze Willy iedere keer voor. Dit laatste verhaal kon ik een paar dagen niet openen maar hier in Stockholm gelukkig wel. Ik ben heel benieuwd naar jullie kleding!! Doe je vast aan bij je afstuderen??
    Wat zullen jullie weer moeten omschakelen naar het Hollandse leven!!! Jammer dat de verhalen dan ophouden. Willy en ik hebben ervan genoten. Liefs van ons