De historische hoofdstad Hué

14 augustus 2016 - Hue, Vietnam

Onze reis werd midden in de nacht vervolgd. Gelukkig waren we op tijd naar bed gegaan, want de wekker ging alweer om 3:00 uur 's nachts. De kleindochter van de homestay stond zelfs op ons te wachten om ons naar de bus te brengen. Wederom de slaapbus, maar gelukkig nu voor de laatste keer. Om 4:00 was onze bus er al en konden we richting Hué. Deze keer reed de buschauffeur wat rustiger en konden we nog een klein dutje doen. Stipt om 8:00 kwamen we aan in Hué en stonden we om de hoek van ons hotel, perfect! Eerst even onze bagage droppen en daarna hadden we om 10:00 uur een free-walkingtour geregeld. Bij ons hotel aangekomen konden we in plaats van onze tassen droppen, direct een kamer krijgen en een kop ijsthee. Wat een heerlijk ontvangst weer! Nadat we waren ingecheckt gingen we direct op pad om te ontbijten en Hué te ontdekken. Voor het ontbijt gingen we ergens aan de straat zitten. Ze konden niet eens engels, maar we kregen gewoon wat de pot schafte, een kom noodles. Gelukkig was het erg lekker en lekker goedkoop. Na het eten moesten we op zoek naar het logo van de free-walkingtour. We dachten te weten waar we moesten zijn, maar daar zagen we niemand. Nog een keer goed kijken op de website deed ons ontdekken dat we op de verkeerde plaats stonden. Wij dus snel naar de juiste plek. Maar helaas, ook daar stond niemand ons op te wachten. Dan maar even een slok water en een paar minuten in de schaduw, want het was nu (10:00 uur) al 38 graden in de zon! Ondanks het feit dat we geen gids hadden besloten we maar met zijn tweeën er een walkingtour van te maken, op naar de oude Citadel van Hué. De citadel van Hué bestaat eigenlijk uit drie keer een stad. De eerste muur was de muur van de oude hoofdstad van Vietnam, Hué. Daarbinnen zat de keizerlijke stad en nog weer daarbinnen zat het keizerlijk paleis, de Purple city. Eenmaal binnen gekomen in het eerste gedeelte kwamen we bij de ingangspoort van de keizerlijke stad. Hierbinnen waren echt hele mooie bezienswaardigheden. Helaas was het door de Vietnam oorlog heel erg gebombardeerd en was er veel weggevaagd. Hierdoor leek het voor ons heel erg op een Vietnamese versie van forum romana. Zelfs zonder gids kon je goed zien en lezen wat waar heeft gestaan en hoe bijzonder het moet zijn geweest.
Na het eten werd het tijd om het avondleven van Hué te ontdekken, je schijnt hier goed biertjes of cocktails te kunnen drinken. Het mocht wat kosten (voor Vietnamese begrippen), maar vanavond gingen we aan de cocktails in de Secret lounge.
Dag 2 in Hué gingen we weer eens een scooter huren om de omgeving rondom en de verschillende tombes van de keizers te bezoeken. We kregen zoals gewoonlijk een zo goed als lege scooter mee en moesten eerst tanken. Omdat we niet goed aan het opletten waren, zijn we flink afgezet door de tankmedewerker. We kregen niet genoeg terug, maar hadden dat niet door. Ze zijn soms best gehaaid hier. Maar gelukkig kost tanken maar iets van 2 á 3 euro. Met onze volle tank zijn we met behulp van Google maps naar de eerste tombe gereden, de Tu Duc tombe. We kwamen door allerlei leuke wegen en zagen wat lokale dorpjes. De tombe van Tu Duc was al in 1823 gebouwd en in feite was het een buitenverblijf, want het had een heel park, tempel, kantoor en meerdere tombes voor de gehele familie. Heel bijzonder om te zien. Na deze tombe zijn we doorgereden naar de Ming Manh tombe, maar deze was wat van hetzelfde en wat kleiner. Op de terugweg kwamen we ook nog langs de tombe van de laatste keizer van Vietnam, Khai Dinh. Op het eerste gezicht leek dit op een soort paleis uit Frankrijk. Maar door de koloniale invloeden en de goede banden die deze keizer had met Frankrijk, had hij voor deze architectuur gekozen.
In de avond waren we weer heel lokaal gaan eten en schoven we aan bij iemand aan huis, waar ze voor ons kookten. We kregen drie lokale gerechten, gefrituurde dim sum, spring rolls en een Hué pannekoek gevuld met ei, varken en garnalen. Na het eten gingen we nog voor een avondwandeling door de stad en liepen we door het park bij de brug. Hier zaten vooral veel locals en gingen we aan het water zitten. Binnen een paar minuten waren we al allerlei mensen die tegen ons aan begonnen te praten. Ze vinden het heel leuk om met toeristen te praten en ze willen allemaal beter leren engels te praten. Wisse kwam aan de praat met een jongen uit Laos die hier geneeskunde studeerde en Anoek met een Vietnamees meisje die net haar studie journalistiek had afgerond. Je merkt dat hun engels nog niet goed is, maar daarom is het juist ook zo leuk dat ze het wel proberen en daardoor weer beter leren. Na een half uurtje kletsen met hen, hadden we wel zin in een biertje en hadden we Hué nog even afgesloten met twee heerlijke Tiger Crystal biertjes bij de LOL-bar. Voor de volgende dag gingen we alweer vroeg opstaan, want er ligt weer een lange reis voor de boeg, een roadtrip met de scooter van Hué naar Hoi An.

1. Erik Friskes:
    17 augustus 2016
    Goed verhaal weer. Nog een weekje genieten van al her moois en dan back to Holland. Kusjes
  2. Lisabel:
    17 augustus 2016
    Nou prachtig allemaal weer. En ik merk wel jullie hebben de smaak goed te pakken. En weet de weg goed te bewandelen/scooteren. Haha.