Bangkok in een notendop

24 augustus 2016 - Bangkok, Thailand

Door een vertraagde vlucht kwamen we pas ‪01:15 uur‬ aan op Bangkok. Eerst nog lang gewacht bij de visumcontrole en uiteindelijk na een 40min durende taxirit kwamen we aan bij ons hostel. Het was inmiddels ‪2:30‬ en wij wilde dolgraag slapen.

Het hostel beschikte zelf niet over een ontbijtzaal maar we mochten in het hotel daarnaast op de 12e verdieping ontbijten. Dit was een zeer uitgebreid buffet, erg gunstig voor ons!! Informatie inwinnen ging niet echt soepel bij ons hostel door het gebrekkige Engels dat ze daar spraken, dus gingen we zelf op pad.

We liepen door Chinatown richting de beroemde tempels. Vandaag was het de beurt aan de Wat Pho, de tempel met de liggende buddha. Erg mooi, groot en vooral alle stuppahs die her en der te vinden waren zagen er spectaculair uit. Na deze mooie tempel zouden we een kijkje nemen in de Wat Arun aan de overkant van het water. Via een pond gingen we over. Helaas stond die unit helemaal in de stijgers en besloten we met een ander stel met een longtailboat over de rivier te gaan. Dit was erg bijzonder want nu zagen we naast alle varanen ook de intense armoede afgewisseld door prachtige paleizen. Een erg groot contrast. We sloten de dag af met een bezoekje aan het Hua Lampung treinstation en een hapje eten.

De volgende dag was het tijd voor Grand Palace & Wat Phra Kaew. Eenmaal daar aangekomen werden er busladingen toeristen afgezet voor de ingang en begon ons bezoek met weet ik niet hoeveel anderen. Dit was naast dat we goede bedekkende kleding aanmoesten in het warme weer wat jammer.

Desalniettemin was vooral de Wat Phra Kaew zeer mooi. Het staat bekend om de kleine belangrijke smaragdkleurige buddha in de tempel maar eigenlijk zijn al de versieringen overal al de moeite waard. Voor niet gelovigen lijkt elke buddha wel hetzelfde. Na onze zwetende tocht door heel grand palace sprak een thaise student ons aan of wij zijn vragenlijst voor zijn masterthesis wilde invullen. Met onze scriptiestruggles nog in ons achterhoofd, wilden we dit natuurlijk graag doen voor hem. Na het grand palace zijn we via de bloemenmarkt en een groentemarkt teruggelopen naar ons hostel. We liepen wel wat af in Bangkok, maar we wilden ook niet overal maar de taxi voor nemen. Aan het eind van de middag hadden we bedacht naar het MBK-center te gaan. Dit is één van de grootste shoppingmalls van Bangkok en we dachten daar ergens ook wel te kunnen eten. Het eerste vonden we daar zeker, een gigantisch gebouw met alleen maar troep te koop. Maar wel leuk om even doorheen te lopen. Het tweede, eten was hier helaas alleen maar fastfood. Om toch nog leuk ergens te eten hadden we bedacht om naar Khoa San road te gaan, maar dit was wel zo'n 5 kilometer lopen. En na al dat lopen waren we er wel een keer klaar mee. Wij op zoek naar een tuk tuk en ons afding gezicht opgezet. De eerste die we spraken wilde er 200 Baht voor vangen en ging tot 180. Dat was te veel. De volgende begon bij 150 Baht en door afdingen en weglopen hebben we het uiteindelijk naar 100 gekregen, een succesje voor ons. Eenmaal op Khoa San road aangekomen vergaapten we ons aan de drukte en hoeveelheid eettentjes, dit hadden we nog niet gezien in Bangkok en misten we eigenlijk nog. Helaas begon het 5 minuten nadat we aankwamen heel hard te regenen en konden we op dat moment niet lekker ergens aan straat eten. Om de tijd te doden tot het droog werd zijn we een massagesalon ingestapt en hebben we een half uur een thaise massage genomen. Dit was een heerlijke verademing voor onze spieren na 6 weken backpacken!

De volgende dag was alweer de laatste volle dag van onze vakantie. We hadden besloten maar op tijd te ontbijten en daarna onze spullen te pakken, want de laatste nacht zitten we in een hotel wat dichter bij het vliegveld. Dit hadden we gekozen, omdat Bangkok eigenlijk elke dag één grote file is. In de taxirit naar ons volgende hotel bleek dit ook wel wasr te zijn, want we hebben meer file gereden dan dat we konden doorrijden. Bij ons hotel konden we helaas nog niet direct inchecken, maar wel onze baggage stallen. In de tussentijd gingen wij op onderzoek uit in dit nieuwe stukje Bangkok. Eerst door weer een hele grote en mooie shoppingmall en daarna langs alle kleine marktjes in de buurt waar we inspiratie opdeden om 's avonds lekker te gaan eten. Het avond eten was ook weer een bijzondere ervaring, want we zaten nu minder in het toeristische gedeelte en gingen in een grote hal met alleen maar locals eten. De menu's waren ook alleen in het Thais, waardoor we op de foto's moesten vertrouwen wat we gingen eten. Gelukkig was het uiteindelijk heel erg lekker!

1. Lianne:
    25 augustus 2016
    Leuk al jullie ervaringen en sommige zaken zo herkenbaar omdat wij ze op onze reis door Scandinavie ook tegenomen! Zoals het zoeken naar eettentjes. Kus Lianne